PEPPARKAKSSNITTAR

Hejj! Jag är här med ännu ett juligt recept. Dessa var så goda att jag kunde inte sluta äta dom, jag har snart ätit upp en plåt själv, haha. Gillar ni pepparkaka så måste ni prova dom, busenkla är dom också. 
Här kommer receptet =) 
 
Du behöver:
100g rumsvarmt smör 
1dl strösocker 
2tsk vaniljsocker 
1,5tsk pepparkakskrydda 
2msk sirap
2,5dl vetemjöl 
1tsk bakpulver 
 
Gör såhär:
1. Slå på ugnen på 175 grader
2. Vispa ihop smör, socker, vaniljsocker, pepparkakskrydda och sirap så allt går ihop.
3. Blanda ner vetemjölet och bakpulvret med hjälp av en slickepott eller med händerna så det blir en deg. Smaka av degen här, behövs det mer pepparkakskrydda så har du i mer, kom ihåg att smaken kommer fram ännu mer när dom gräddats och svalnat =) 
4. Dela degen i två och rulla varje del till en korv som precis får plats på en plåt. Platta sedan till dom litegrann med en gaffel eller med fingrarna.
5. Grädda mitt i ugnen i ca 12 minuter, låt svalna i någon minut och skär dom sedan på snedden. Eller rakt. Jag tycker inte det spelar någon större roll. Sen käka å njuuut!  
 
 
 

Kommentera här: