MOROTSCUPCAKES

Hejj på er i snökaoset, här går jag omkring och tror att det är vår så plötsligt faller det stora vita flingor ned från himlen. Nåja, en perfekt tid att stanna inne och baka om inte annat =) 
Idag bjussar jag på ett recept jag tagit fram tillsammans med rättviksnytt. Nämligen morotscupcakes, dessa är mina favoriter av alla cupcakes! Hoppas ni också kommer gilla dom =) 

Receptet ger ca 10st muffins

 Du behöver:
Muffins
100g smält smör 
2 ägg 
2dl strösocker 
1dl mjölk 
2tsk vaniljsocker 
2tsk bakpulver 
3dl vetemjöl 
1krm salt
1tsk kardemumma
1,5tsk kanel 
4dl rivna morötter  

 Frosting
100g rumsvarmt smör 
3dl florsocker 
100g philadelphiaost 
Skalet från en lime 

Gör såhär: 
Muffins: 
1. Slå på ugnen på 175 grader och placera sedan ut muffinsformar på en plåt eller i en muffinsplåt
2. Smält smöret och medans smöret smälter så vispa ihop ägg och socker vitt och pösigt med en elvisp
3. Häll ner mjölken i det smälta smöret och blanda sedan ner det i ägg och sockersmeten
4. Ta fram en ny bunke och blanda alla torra ingredienser, sikta ner dom i smeten och vänd i dom med hjälp av en slickepott tills du har en slät smet 
5. Skala och riv morötterna grovt och blanda ner dom i smeten 
6. Fyll muffinsformarna till 3/4 med smet och grädda mitt i ugnen i ca 25-30 minuter, ta ut och låt svalna.  

Frosting:
1. Vispa smör och florsocker i en stor skål med en elvisp så det går ihop och blir krämigt
2. Vispa ner philadelphiaosten och skalet från en lime, vispa så allt precis går ihop
3. Spritsa valfritt mönster på din muffins. 

 

Kommentera här: